Meny

FAQ - Vanliga frågor

FAQ

Här kan du få svar på de vanligaste frågorna.
Jag har laddat mitt busskort i webbshop men ser inte att pengarna har gått in på kortet. Varför?
Det är först efter tre timmar när du åker buss och håller upp ditt kort några sekunder extra mot kortläsaren i bussen som laddningen går in på ditt busskort. Det är då du som kund kan se att din period eller reskassa har gått in på ditt kort.
Får jag åka buss med min elmoped/scooter med styre?
Nej, elmopeder/scootrar med styre är instabila fordon som inte kan tas med i bussen på ett trafiksäkert sätt och som det därför inte är tillåtet att medföra.

Dock gäller: Färdmedel som är vik- och bärbara och är mindre än 120 cm i hopfällt läge (exempelvis kick-bike, elsparkcykel eller vikbar cykel) går bra att ta med på bussen kostnadsfritt i mån av plats. Den förvaras på golvet och den får inte blockera en sittplats eller ta plats i mittgången eller blockera en utgång.
Får jag ta med min cykel ombord på bussen?
Cykel får inte tas ombord på bussarna i Skellefteå Lokaltrafik.

Dock gäller: Färdmedel som är vik- och bärbara och är mindre än 120 cm i hopfällt läge (exempelvis kick-bike, elsparkcykel eller vikbar cykel) går bra att ta med på bussen kostnadsfritt i mån av plats. Den förvaras på golvet och den får inte blockera en sittplats eller ta plats i mittgången eller blockera en utgång.
Åker husdjur gratis på bussen?
– Mindre djur som på ett säkert sätt placerats i väska/korg/låda åker med gratis tillsammans med en betalande resenär. Tänk på att djuret inte får ta upp ett ledigt säte utan måste hållas i knäet.
– Hund som är för stor för väska/korg/låda får åka gratis tillsammans med en betalande resenär. Hundar ska färdas på golvet utan att blockera mittgången eller störa medpassagerare. Resenär har alltid företräde. Om du reser med pälsdjur, tänk på att det kan finnas allergiker ombord på bussen. Gå alltid ombord via mittdörren om det finns en sådan, och låt bara djuret vistas i bakre eller övre delen av bussen. Tack för din omtanke!
Hur laddar jag mitt nya busskort i webbshop?
Vad gäller för mig med Färdtjänstkort?
Frågor besvaras av Skellefteå kommuns kundtjänst 0910 – 73 50 00, tryck 1.

Jag har tappat bort mitt busskort, vad gäller?
Vår tappa-bort-busskortet ersättning gäller endast busskort som är registrerade i vår webbshop.
Värden under 100:- ersätts ej.

De resor/dagar som fanns på kortet när det anmäldes borttappat laddas på ett nytt kort och skickas hem till resenären. Om det finns Reskassa på kortet under 100:- men det totala värdet på kortet överstiger 100:- (inkl. andra resor på kortet) ersätts inte Reskassan med Reskassa utan med Rabattresor.

Läs mer här
Tillåts stående i Skellefteå Lokaltrafik?
Ja, stående resenärer är tillåtet och vid peak-tider helt nödvändigt. Våra bussar är godkända för stående. Bussar i stadstrafik är undantagna regeln om säkerhetsbälten för passagerare. Trots det så strävar Skellefteå buss efter att ha säkerhetsbälten på alla sittplatser, även i stadstrafiken. Dessa ska användas av resenärerna när möjlighet finns.

Så här säger Transportstyrelsen om bälten i stadsbusstrafik:
”I de fall det inte finns någon sittplats med bälte tillgänglig, är det tillåtet att stå i bussen om den är godkänd för stående passagerare. Vid lokala transporter i tättbebyggda områden får en annan plats användas, även om det finns sittplatser med bälte tillgängliga.”
Kan jag betala min resa kontant ombord på bussen?
Nej, för din och våra förares trygghet tar vi inte emot kontanter på våra bussar, men det går alldeles utmärkt att använda busskort eller att betala med bankkort.
Mitt busskort fungerar ej på bussen, hur gör jag?
Skolkort som är spärrade tas in av chauffören. Eleven tar kontakt med Skellefteå Kommuns kundtjänst, 0910 – 73 50 00.

Övriga busskort som det är problem med, sådant som chauffören inte kan förklara – kontakta Skellefteå buss kontor på mail info@skebuss.se eller telefon 0910-72 56 00. Kan chauffören inte ta betalt via ditt busskort så måste du betala en biljett. Spara biljett och kvitto så får du den återbetald om det visar sig att du har rätt till det. Felsökning kan endast ske på kontoret.

Skellefteå Busstation / Reseinfo hjälper till med dessa frågor, de finns på S.Järnvägsgatan 29, Skellefteå. 

Vår tappa-bort-busskortet ersättning gäller endast busskort som är registrerade i vår webbshop.
.
Värden under 100:- ersätts ej.

Läs mer här>>
Hur länge gäller övergången på bussbiljett?
Övergången gäller 90 minuter från första stämplingen på bussen. OBS! På enkelbiljett köpt direkt på bussen ingår INTE fri övergång. I alla andra biljettalternativ ingår fri övergång inom Skellefteå Lokaltrafik.
För Biljetter köpta i appen med övergång mellan lokaltrafik till flygbuss gäller 90 minuter. 
Min QR-kod i telefonen går inte blippa i bussen, vad beror det på?
Tryck på QR-koden så biljetten expanderar.
Pröva med att göra din skärm på telefonen ljusare.
Håll QR-koden länge mot avläsaren (det känns som en lång tid, QR-koden är inte blixtsnabb).
Hur får jag tag på mina kvarglömda saker?
Hittegods:

Om du har glömt något på bussen som vi har hittat så kan du få tillbaka det på Bussgods Skellefteå, Södra Järnvägsgatan 29, Skellefteå. Hittegods expedition är öppen mellan mån-tor 08:00 -18:00, fre 08:00-17:00. Telefon: 0910-734580.

Upphittat gods hämtas på Bussgods av resenär tidigast 13.00 dagen efter man tappat sitt gods.

Upphittat gods såsom plånböcker, nycklar och ID handlingar hålls i 3 veckor, lämnas sedan till polisen. Bussgods håller resterande gods i 3 månader. Matvaror hålls inte.
Vad gäller vid resenärs funktionsnedsättning?
New Boliden
Skellefteå AIK
Skellefteå Kommun
crossmenu