För att få en inblick i vad som kan få fler att välja kollektivt resande har Skellefteå buss tagit hjälp av verkliga experter: de potentiella resenärerna själva.
– I framtiden ska befintliga och tusentals nya Skellefteåbor leva sida vid sida. För att klara det ökade trycket på både infrastrukturen och klimatet kommer det kollektiva resandet få en nyckelroll och behöver därför fortsätta utvecklas, säger Skellefteå buss vd Marie Larsson.
Efter pandemin har Skellefteå buss haft en rekordstark återhämtning i antal resande och ökningen på 17 % jämfört med före pandemin sticker ut även på ett nationellt plan. Utvecklingen imponerar, men för att klara av Skellefteås snabba tillväxt behöver ännu fler välja kollektivtrafiken för sitt dagliga resande till och från arbetet.
För att få ett bra underlag i arbetet med att få fler att välja att resa kollektivt genomförde Skellefteå buss en omfattande studie under andra halvan av 2022.
”De som verkligen åker buss är nöjda”
Drygt 200 personer fick ett gratis busskort för att under en period testa hur det är att använda kollektivtrafiken i sin vardag. I gruppen som deltog i studien fanns alltifrån anställda på Northvolt och andra nyinflyttade, till Skellefteåbor som inte åkt buss tidigare och de som åkt men valt att sluta. Efter testperioden analyserades både svaren i deltagarenkäter och ett antal resedagböcker och djupintervjuer.
– Målet var att skapa en bild av deltagarnas upplevelser, för att förstå deras behov, drivkrafter och attityder till kollektivtrafiken i Skellefteå. Den övergripande insikten skulle kunna sammanfattas med att tröskeln för att komma igång som bussåkare är lite för hög, men att de som faktiskt åker med oss är nöjda. Så ett av våra mål är att få ännu fler att testa kollektivt resande, berättar Marie Larsson.
Stora positiva förändringar på gång
Studien visar bland annat att 72 % av deltagarna tyckte att det var viktigare att komma fram snabbt mot att resan är bekväm och hela 86 % skulle rekommendera Skellefteås kollektivtrafik till en vän. Marie Larsson fortsätter:
– Några positiva överraskningar var upplevelsen av bussarnas punktlighet, chaufförernas bemötande och tillgängligheten. Många tyckte också att det var snabbare, smidigare och mer bekvämt än vad de hade trott att åka buss. Bland saker som behöver utvecklas ser vi exempelvis enkelheten i att hitta information, våra betalningsmetoder och busshållplatserna. Men inom dessa områden kommer det att hända mycket spännande saker relativt snart, vilket naturligtvis känns riktigt bra.