Meny

Digital tillgänglighet

Skellefteå Buss & digital tillgänglighet

Detta är en pågående tillgänglighetsredogörelse

Detta är en pågående tillgänglighetsredogörelse för vår webbplats och våra appar. Här beskriver vi löpande vilka brister det finns i tillgänglighet och hur vi planerar att åtgärda dem. Här får du också information om hur du kan kontakta oss om du upptäcker brister.

Vi strävar efter att www.skebuss.se ska kunna förstås och hanteras av alla besökare, oavsett funktionsvariation och oberoende av vilka hjälpmedel som används. Vi ska uppnå grundläggande tillgänglighet genom att följa de officiella riktlinjerna för hur man bör arbeta med webbplatser och appar i offentlig sektor.

Webbplatsen

Vi arbetar kontinuerligt för att webbplatsen ska uppfylla lagkraven enligt angiven tidsgräns 23 september 2020. Vi har testat webbplatsen genom att anlita utomstående expertis som i grunden utgått från WCAG-standard för tillgänglighet och checklistan som finns på webbriktlinjer.se.

Brister

För närvarande är vi medvetna om att vi inte lyckats uppfylla alla kriterier i WCAG (standard för tillgänglighet) på följande delar av webbplatsen:

  • Det finns pdf:er på webbplatsen som inte är tillgänglighetsanpassade. Vi löser det genom att du som besökare kan få samma information på flera andra sätt.
  • Alla bilder på webbplatsen har inte alt-texter. Vi jobbar med att åtgärda det.
  • Vissa av våra länkade e-tjänster uppfyller inte helt tillgänglighetsprinciperna. Vi jobbar för att förbättra dem vid uppdateringarna tillsammans med leverantörerna.
  • Vissa inbäddade funktioner i webbplatsen följer inte tillgänglighetsprinciperna.

App

Skellefteå Buss arbetar kontinuerligt för att öka tillgängligheten. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda vår nya app.

Hur tillgänglig är appen?

Här beskriver vi hur appen Skellefteå Buss uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, vilka kända tillgänglighetsproblem vår app har och hur vi planerar att åtgärda dem. Du får också information om hur du kan kontakta oss om du upptäcker brister i appen.

Om du inte kan använda delar av appen

Om du behöver använda innehåll från appen som inte är tillgängligt för dig, så gör vi vårt bästa för att möta dina behov. Så här kontaktar du oss:

Skicka e-post till info@skebuss.se eller ring oss på telefonnummer 0771-99 00 00.

Rapportera brister i appens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra appens tillgänglighet. Upptäcker du problem eller brister som vi inte har beskrivit på denna sida kan du kontakta oss på info@skebuss.se så att vi får veta att problemet finns. Vi uppskattar alla synpunkter som kan göra vår app mer tillgänglig.

Använd formuläret nedan för att informera oss om eventuella brister i tillgängligheten på vår webbsida. Om du önskar återkoppling angående din synpunkt, vänligen ange din e-postadress och namn. Annars kan du lämna dessa fält tomma.

För att skicka in formuläret måste du godkänna att vi hanterar dina personuppgifter. Observera att det är frivilligt att ange dina personuppgifter. I vår integritetspolicy kan du läsa om hur vi hanterar personuppgifter.

 

Tillsyn

Om du inte är nöjd med hur vi uppfyller kraven på digital tillgänglighet eller hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning (DIGG). Deras ansvar är att kontrollera så att vi och andra myndigheter följer lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

Kontakta Myndigheten för digital förvaltning (DIGG)

Via länken nedan kan du framställa en begäran om tillgängliggörande av digital service:

Formulär för inrapportering av brister som går direkt till LLT (ger dig möjlighet att vara anonym)

Kända brister i appens tillgänglighet

Appen uppfyller delvis kraven i lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Här beskriver vi de tillgänglighetsbrister vi är medvetna om.

  • Det förekommer att funktioner inte går att nå med tangentbord och skärmläsare.
  • Det förekommer ikoner, knappar och rubriker som inte beskrivs tillräckligt tydligt för uppläsande hjälpmedel.
  • Det förekommer animationer och rörliga bilder som inte går att pausa, stoppa eller dölja.
  • Det förekommer ledtexter och felmeddelanden som inte är tillräckligt tydliga.
  • Det förekommer element som saknar maskinläsbart namn, roll eller värde.
  • Det förekommer element som saknar synliga fokusmarkeringar.
  • Det förekommer grafiska element som har otillräckligt kontrastförhållande.
  • Det förekommer vyer som stör Stäng-/tillbakagest i VoiceOver.
  • Appen respekterar inte användarens plattformsinställningar när det gäller teckensnitt.
  • Appen har inte stöd för horisontellt läge.

Åtgärdsplan

Åtgärder och anpassningar som behövs för att rätta kvarstående kända brister i tidigare releaser av appen har definierats och utvecklingsarbetet har påbörjats.

Flera kommande releaser av appen som innehåller förbättringar i tillgängligheten finns redan inplanerade under år 2025.

Hur vi testat appen

Appen har självgranskats av leverantören utifrån kraven i Lag (2018:1937) om tillgänglighet till digital offentlig service. Testerna har innefattat en manuell utvärdering mot dessa riktlinjer samt en analys av rapporter från tidigare gjorda granskningar av appar med samma ursprungliga kodbas som appen Skellefteå Buss.

Denna tillgänglighetsredogörelse kommer att uppdateras när ny information tillkommit eller lösningar på kända problem implementerats.

Kontakta oss

Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan eller om du anser att vi inte uppfyller de krav som lagen ställer meddela oss via e-post på adressen info@skebuss.se. Vi kommer att försöka åtgärda problemen och se till att du får den service som du har rätt till.

Tillsyn

Det är Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) som har ansvaret för tillsyn för Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du vända dig till DIGG och påtala det. Det gör du genom att fylla i formuläret på DIGG:s webbplats.

Webbformulär (på DIGG:s webbplats)

crossmenu